Konsumentköplagen

*Konsumentköplagen *

Jag köpte en mp3-spelare till min dotter i december ifjol. Det var på extrapris och en present hon skulle få när hon nu tog studenten i maj. Alltså hade den inte varit öppnad sedan den slogs in i samband med köpet. När min dotter fick mp3-spelaren blev hon glad. Men det visade sig att den inte fungerade. Jag gick därför tillbaka till affären, som vägrade att ta tillbaka varan. Först skyllde de på att den var utgången ur sortimentet, och därför hade man också haft extrapris på den. Samtidigt hävdade de att det gått för lång tid och att jag skulle ha kommit tillbaka tidigare. Men jag tycker absolut att de nu borde betala tillbaka pengarna. Vad gäller?

Sign: Besviken

Svar:

I ett fall som detta gäller Konsumentköplagen. Denna lag utgör ett skydd för konsumenten. Detta innebär bland annat att om en vara man köpt visar sig vara felaktig inom sex månader efter det att man mottagit den så förutsätts att den varit felaktig från början. Om man reklamerar varan efter 6 månader gäller inte detta utan då skall man själv visa att det varit fel på varan redan från början. Om det är fel på varan kan man kräva att felet lagas, att man skall få en ny vara, att priset skall sättas ned, att få ersättning för att själv reparera varan eller att häva köpet och få pengarna tillbaka. Man skall reklamera felet inom skälig tid efter det att man märkt eller borde ha märkt felet . Om man gör det inom två månader efter det att man märkt felet anses det vara inom skälig tid. Man har dock som längst tre år från det att man har tagit emot varan att reklamera. I ditt fall ligger du nära sexmånaders-gränsen. Detta innebär dock inte att det är för sent att reklamera men har mer än sex månader gått sen köpet kanske du måste visa att felet funnits från början.